Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)      5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 89 uncu Maddesinin İkinci Fıkrasına Göre Uygulanan Gecikme Cezası Oranının Yeniden Belirlenmesine İlişkin Karar (Karar Sayısı: 8256) (12.03.2024)      Bazı Nace Kodlarında Güncelleme Yapıldı (07.03.2024)      Şubat Ayı SGK Bildiriminde Dikkat Edilecek Hususlar (07.03.2024)      Geri Kazanım Katılım Payına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (06.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


TAM TASDİK, BAĞIMSIZ DENETİM VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK

Her yıl bu zamanlarda özellikle yılbaşı çalışmalarına hazırlık konusunda bir yazı hazırlardım ki bu yıl bu yazı daha da önem kazanmıştır. Ancak Yeminli Mali Müşavirlik mesleği  ile ilgili bir takım çalışmalar ve hazırlıklar bu yazıyı öne almamı gerektirdi.

                Son zamanlarda gerek doğum yerim olması ve gerekse bir arkadaşımın iş yeri olması sebebiyle sık sık Bulgaristan’a gitmekteyim. 2.Aralık.2019 Pazartesi günü arkadaşım, 15 günlüğüne Bulgaristan’a gideceğini bildirerek beraber gitmemizi önerdi. Yılsonu işlerimi öne sürerek gelemeyeceğimi bildirdim. Neden şu anda bu kadar acele olarak gittiğini sordum.

                Bulgaristan’daki firmanın cirosunun belli bir sınırı aştığından dolayı 2020 yılında Yeminli Mali Müşavirle çalışmak zorunluluğu doğduğunu, bu sebeple Yeminli Mali Müşavirlerle görüşüp karar vermek üzere gittiğini söyledi.

                Bunu duyunca çok sevindim.

                Kasım 2017 de İzmir Pamucakta yapılan 4. Yeminli Mali Müşavirlik Denetim ve Tasdik Sempozyumunda YMM Mesleğinin diğer ülkelerdeki uygulama örnekleri konusu ele alınmıştı. Örnekler arasında ABD, İngiltere, Almanya, Fransa, Hollanda gibi gelişmiş ülkelerdeki uygulamalar ile Romanya, Yunanistan ve Arnavutluk’taki uygulamalar söz konusu edilmişti.

                30 yıla yakındır Yeminli Mali Müşavirlik Mesleğini icra ediyorum. Türkiye’nin Yeminli Mali Müşavirlik Mesleği ve 3568 sayılı yasa ile dünyada bir devrim yaptığını gururla ifade etmekteyim. Ancak, özellikle yabancı denetim şirketleri ve bazı meslektaşlar bunu kabul etmemektedir. Yine devlette görevli bazı bürokratlar Yeminli Mali Müşavirlik Mesleğine olumlu bakmamakta ve bunların da baskısı ile Yeminli Mali Müşavirlik mesleği budanmaya çalışılmaktadır.

                Oysa Türkiye’nin bulduğu Yeminli Mali Müşavirlik ve tam tasdik sistemi özellikle az gelişmiş ülkelerde çok faydalı olan bir sistemdir. Yeminli Mali Müşavirlerin ülkemizde ekonomiye katkıları muhtelif çalışma ve sempozyumlarda dile getirilmiştir. Bu katkıyı yazımızda rakamlarla vermiyorum. Çünkü defalarca dile getirilmiştir.

                Türkiye’deki Yeminli Mali Müşavirlik uygulamaları ve sistemi özellikle çevre ülkelerde dikkatle takip edilmektedir. Nitekim, Bulgaristan’da da belli bir cironun üstünde Yeminli Mali Müşavir denetiminden bahsedilince çok sevindim.

                Son zamanlarda, Yeminli Mali Müşavirlerin yetkileri bir bir budanmaktadır. Tam tasdik konusundan çok KDV iadesi konusunda, saçlarını bu meslekte ağartmış, duayen diye çağırılan koca koca Yeminli Mali Müşavirler, sudan sebeplerle vergi dairelerindeki memurların karşısına çağırılmakta ve KDV iadesi raporlarındaki ödemeler budanmaktadır.

                Her zaman söylüyorum. Türkiye’deki KDV iadesi sistemi yanlıştır. Dünyadaki uygulamadan ayrıdır. Bunun da sebebi kayıt dışı ekonomi sebebiyle devletin mükelleflere inanmamasıdır. Bakın e-devlet, e-arşiv, e-fatura, e-beyanname, e-rapor sistemlerine geçtik. Yeminli Mali Müşavirlerin KDV iadesi konusundaki raporlarına set çekmeye çalışamazsınız. Bir veya birkaç alttaki faturalardan dolayı gerek mükellefi ve gerekse Yeminli Mali Müşaviri sorumlu tutamazsınız. E-devlet (fatura, beyanname, rapor) sistemi ile  devlet, kayıtdışı uygulamalara çok daha önce ulaşabilir. Devletin memurları bu görevlerini yerine getirmelidir. Yoksa, dünyaya  örnek olan, bir devrim yaratmış  olan Yeminli Mali Müşavirlik sistemini yok etmeye çalışmak yanlıştır.

                Bugünlerde Yeminli Mali Müşavirlerin Denetim ve Tasdik standartları yeniden ele alınmaya çalışılıyor. Bu güzel bir çalışma olacağa benzer. Bu çalışmanın bir an önce tamamlanması ve Yeminli Mali Müşavirlerin 30 senedir kullandıkları yetkilerinin tam olarak kullanılmasının sağlanması gerekir.

                Bilindiği gibi Yeminli Mali Müşavirlik, vergisel denetim yapar. Bugün gündemde olan diğer denetim ise Bağımsız denetim olup bağımsız denetim, ticari bilançoyu ve ticari uygulamaları esas alır. Bu iki denetim sistemini bir biri ile karıştırmamak gerekir.

                Esasen bu ikilemi ortadan kaldırmak daha iyi olacaktır. Bizim vergi yasalarını dünyadaki uygulanan yasalar ve vergi sistemleri ile uyumlu hale getirdiğimiz zaman bu problem bitecektir.

                Bugün yapılan çalışmalarda Yeminli Mali Müşavirliği yok etmenin yerine nasıl daha fazla faydalanabilirizin çalışması yapılmalıdır.


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com