Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23521] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23520] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23519] Sayılı Kararı (25.04.2024)      SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)      5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 89 uncu Maddesinin İkinci Fıkrasına Göre Uygulanan Gecikme Cezası Oranının Yeniden Belirlenmesine İlişkin Karar (Karar Sayısı: 8256) (12.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


YURTİÇİ FUARLARIN DESTEKLENMESİNDE BİR BÜYÜK PROBLEM

 

Bursa, 10.Nisan.2018
 
 
YURTİÇİ FUARLARIN DESTEKLENMESİNDE BİR BÜYÜK PROBLEM
 
                Son zamanlarda bu sütunlarda devamlı bazı hataları dile getirmeye başladık. Ama hoş görüle. Çünkü ülkemizin hedefleri büyük, bu büyük hedeflere ulaşmak için de kesinlikle hataların dile getirilmesi, çözümler sağlanması gerekiyor. Biz burada Şeytanın Avukatlığını yapmıyor, bilgilerimizin, sınırlı bilgi dağarcığımızın ışığında gördüğümüz yanlışlıkların düzelmesi için çalışıyoruz.
 
Şimdi, danışmanı olduğum bir firmadan aldığım yazıdan bir kısmını sizlerle paylaşmak isterim.
 
“”Her yıl Evteks fuarı bitiminde bir sonraki yılın yer sözleşmesi fuar bitimini takip eden bir-iki ay içerisinde yapılmaktadır. Süre uzun olduğu için firmamız…. bugüne kadar müşteri çeki vermekteydi.  Ilgili fuar ekonomi  Bakanlığı teşviği kapsamına 2017 yılı Şubat ayında alınmış olup, 2017 yılı ödemeleri için çekler 2016 yılı Haziran –Temmuz aylarında verilmiştir. … Sonuç olarak da Ekonomi Bakanlığı teşvik talebimizi ödeme şeklimizin mevzuata uygun olmamasından dolayı reddetmiştir.
2018 yılı fuarı için de ödemeler müşteri çeki ile yapılmıştır. Bu durumda 2018 için de teşvikten yararlanmak imkansız gibi görünüyor.
 
                Teşvik başvurularımızın işleme alınabilmesi için ödemelerimizi ya peşin yada…. firma çeki ile yapmamız beklenmektedir.  İç piyasa şartları ve ödeme vadesi dikkate alındığında peşin ödeme yaparak nakdi 1 yıl gibi uzun bir süre de bu ödemeye bağlamak pek uygun görünmüyor.
Tek seçenek firma çeki vermek gibi görünüyor. Ancak ITKIB Devlet destekleri şubesi ile yapılan görüşmede 2017 yılı içerisinde teşvik başvurusu yapan firmalardan firma çeki ile ödeme yapmasına rağmen teşviği olumsuz bulunan yada eksik evrak bekleyen bir çok firma olduğu bilgisini aldım.
Bu mağduriyetin sebebi de (meşhur fuar organizatörü firmanın) katılımcı firmalardan aldığı çekleri faktöring firmasına verip nakde çeviriyor.  Bu sebeple de çekleri ilgili faktöring firması tarafından tahsil edilmiş olarak görünüyor.
                Bu sebeple bir çok firmanın talepleri yerine getirilmemiştir. “”
Firma haklı olarak aşağıdaki soruları soruyor:
1.     İç piyasa şartları incelendiğinde neredeyse dönen çeklerin tamamı müşteri çeki. Müşteri çeki ile yapılan ödemeler teşvik başvurusundan önce tahsil ediliyorsa neden teşvik almamıza engel oluşturuyor? Bunun gerekçesi ne olabilir?
2.     Firma çeki ile ödeme yapsak dahi karşılaşmamız muhtemel sıkıntılar mevcut. Yukarıda izah etmeye çalıştım. Bu durumda da teşvik almamnız riskli.
3.     Tek seçenek nakit ödeme görünüyor. Ödeme vadeleri bu kadar uzun iken, 1 yıl öncesinden 100% peşin ödeme yapmanın firmaları zorlayacağı aşikar.
 
2019 yılı için sözleşmemizi Mayıs Haziran ayı gibi yapacağız, ancak yukarıdaki tüm durumlar göz önüne alındığında nakit ödemeden başka seçeneğimiz yok gibi görünüyor. Diye firma şikayetini dile getirmiş.
 
                Ben de konuyu inceledim ve aşağıdaki sonuçlara vardım.
                Devletimiz, ihracatı teşvik için bir takım kararlar alıyor ve bunları Ekonomi Bakanlığının sitesinde de yayımlıyor.  
                2014/4 Sayılı karar ve buna ilişkin tebliğ, sektörel nitelikli uluslararası yurt içi fuarlara katılımın hangi şartlarda ve ne kadar destekleneceğine ilişkin esasları ve uygulama esaslarını düzenlemektedir. Katılımcının Uyması Gereken Hususlar madde 8/A da, Faaliyet Sonrası Destek Müracaatı ve Müracaatın Değerlendirilmesi Madde 9 da detaylı olarak düzenlenmiştir. Bu madde de kesin hükümler taşıyan ve bu hükümler yerine getirilmediği takdirde fuar katılımcısının hakkını kaybedeceğini açıkça belirtmiş olup madde içinde toplam 9 fasılda şartları açıklamaktadır. Bu madde kapsamı yerine getirildikten sonra 10 uncu maddede ödeme esasları açıklanmaktadır.
                Ödeme Esasları uzun uzun açıklanmış ve özellikle aşağıya aldığım 8 inci madde benim iddia ettiğim çözümü de içermektedir.
(8) Banka hesabına elden yapılan ödemeler ve Organizatörün/Katılımcının verdiği cirolu çekler ile yapılan ödemeler değerlendirmeye alınmaz. Ancak, Organizatör/Katılımcı tarafından banka hesabına elden yapılan ödemelerin Organizatörün/Katılımcının muhasebe kayıtları ile uyumlu olduğunun Yeminli Mali Müşavirlik (YMM) raporu ile tevsik edilmesi halinde bu şekilde yapılan ödemeler de değerlendirmeye alınır.
 
Görüldüğü üzere madde çok kesin hükümler taşımaktadır.
 
Bana gelen müracaat ve açıklama ve de şikayeti yazımın önceki kısımlarında belirttim. Ben de bir Yeminli Mali Müşavir olarak ödemenin yapılmamasının söz konusu olamayacağını iddia ediyorum.
Fuar Katılımcısı firmaların bu ödemelerini bir Yeminli Mali Müşavir raporu ile tevsik ettirdiği takdirde, Ekonomi Bakanlığı’nın kesinlikle ödemeyi yapması gerektiği iddiasındayım ve ısrar ediyorum.
Bir Yeminli Mali Müşavir Ödeme Tesbit raporuna rağmen Bakanlık bu ödemeyi yapmıyorsa, o zaman bu iş mahkemelerde çözülecektir. Oysa mahkemeye başvurmadan, ilgili bürokratlarla birebir temas halinde sorunun çözülebileceği kanaatindeyim.
Bu konuda, Ticaret odaları ve ihracatçı birlikleri de devreye girmelidir diye düşünüyorum.
SONUCA GELELİM: Hükümet, bir takım hedeflere ulaşmak için uğraşıyor, oysa bürokratlar, zorluk çıkarmaya çalışıyor. O zaman ne anladım ben bu teşviklerden ve düzenlemelerden diyorum.
 
                                                                                          
Cevdet Akçakoca
Yeminli Mali Müşavir
Bağımsız Denetçi
 

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com