Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)      5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 89 uncu Maddesinin İkinci Fıkrasına Göre Uygulanan Gecikme Cezası Oranının Yeniden Belirlenmesine İlişkin Karar (Karar Sayısı: 8256) (12.03.2024)      Bazı Nace Kodlarında Güncelleme Yapıldı (07.03.2024)      Şubat Ayı SGK Bildiriminde Dikkat Edilecek Hususlar (07.03.2024)      Geri Kazanım Katılım Payına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (06.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Yeni VUK Taslağında Bağımsız Denetim Yok

 

Bursa, 21.Ocak.2016
 
YENİ VUK TASLAĞINDA BAĞIMSIZ DENETİM YOK
                Bugün yeni Vergi Usul Kanunu taslağının bazı hükümlerini inceledim. Okuduklarımdan bir kısmı için anladıklarımı siz okuyucularımla paylaşmak istiyorum.
1.Vergi müfettişlerinin re’sen takdir yetkisi budanmış gibi görünüyor. Tasarının ilgili kısmı aşağıdaki gibidir.
            “Vergi matrahının tamamen veya kısmen maddi delillere veya kanuni ölçülere dayanılarak tespitine imkan bulunmayan hallerde, vergi müfettişleri veya vergi müfettiş yardımcılarınca re’sen tarhiyat önerilebilmesi, matrah veya matrah farkının bu Kanunun 50 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan takdir komisyonu tarafından tespit edilmesine bağlıdır. Vergi müfettişleri veya vergi müfettiş yardımcıları, yaptıkları inceleme sırasında re’sen vergi tarhını gerektirir matrah, matrah veya vergi farkı ya da haksız iade tutarı tespit etmesi durumunda, re’sen vergi tarhını gerektirir nedenler ile elde ettikleri her türlü bilgi, belge ve diğer bulgular bu Kanunun 50 nci maddesinin ikincifıkrasına göre kurulan takdir komisyonuna gönderilir. Takdir komisyonunca alınan takdir kararının vergi müfettişleri veya vergi müfettiş yardımcılarının bağlı olduğu birime aktarılmasını müteakip, düzenlenecek vergi inceleme raporu bu Kanunun 104 üncü maddesinin dördüncü ve beşinci fıkralarında yer alan esaslar çerçevesinde değerlendirilmek üzere rapor değerlendirme komisyonlarına tevdi edilir.”
                Maddenin bu şekilde düzenlenmesi, re’sen vergi tarhının daha adil olabilmesi için takdir komisyonundan geçirilmesini esas almaktadır. Bize göre güzel bir düzenlemedir.
 
2. Tasarıda değerleme esasları tamamen Vergi konusu esas alınarak düzenlenmiştir. Türkiye Muhasebe Standartları TMS veya TFRS esas alınmamıştır. Bırakın esas alınmasını herhangi bir atıf bile yapılmamıştır. Biz de yazımızın başlığı dışında, bu yazıda bağımsız denetime değinmeyeceğiz. Yalnız yeni VUK taslağında bağımsız denetim yok bilelim.
3. Taslağın en güzel yanı, ülkemizin hala enflasyonla tam olarak başa çıkamamasından dolayı bozulan mali tabloların düzeltilmesi konusunda alınacak tedbirleri işlemesidir. Enflasyon düzeltmesi artık 5 yılda bir gelecek, bilançolar daha düzenli hale gelecektir. Bu arada, özellikle bilgisayar yazılım firmaları , enflasyon düzeltmesi yazılımlarını yeniden gözden geçirerek daha pratik hale getirmelidirler. Tasarı yasalaşır yasalaşmaz, enflasyon düzeltmesi yapılacak ve her 5 yılda bir mecburi hale getirilmiş olacaktır. Söz konusu tasarı madde fıkrası şöyledir.
 
 
 
 
 
Enflasyon düzeltmesi (VUK.Mük.298)  maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi
 “Şu kadar ki şartların gerçekleşmemesi durumunda da en son enflasyon düzeltmesi yapılan dönemi takip eden beşinci yılın sonunda mali tablolar enflasyon düzeltmesine tabi tutulur.”
Şeklinde maddeye eklenmiş ve bu maddede geçen TEFE ibaresi kaldırılarak bundan sonra Yİ-ÜFE kullanılması hüküm altına alınmıştır.
                Vergi Usul Kanunu tasarısında önemli bulduğum bir iki konuyu, özellikle dikkatlerinize sundum.
 
Cevdet Akçakoca
Bağımsız denetçi
Yeminli Mali Müşavir
                                    
 
 

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com