Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23521] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23520] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23519] Sayılı Kararı (25.04.2024)      SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)      5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 89 uncu Maddesinin İkinci Fıkrasına Göre Uygulanan Gecikme Cezası Oranının Yeniden Belirlenmesine İlişkin Karar (Karar Sayısı: 8256) (12.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


LİMİTED VE A.Ş. LERDE BAĞIMSIZ DENETİME TABİ OLMANIN ÖLÇÜTLERİNİN HESAPLANMASI

 

Bursa, 24.Şubat.2015
                                                                                                 
LİMİTED VE A.Ş. LERDE BAĞIMSIZ DENETİME TABİ OLMANIN ÖLÇÜTLERİNİN HESAPLANMASI
                4.Şubat.2015 tarihli yazımda bağımsız denetimin kapsamının genişletildiğini ve bağımsız denetim ölçütleri ile uygulamaya ait esasları belirtmiştim.
                2014/7149 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına göre
                a.Aktif toplamı 50 Milyon TL. ve üstü
                b.Yıllık Net satışlar toplamı 100 milyon TL. ve üstü
                c.Çalışan sayısı 200 kişi ve üstü olan şirketlerin, bu 3 (üç) ölçütten ikisini iki yıl üst üste aşanlar bağımsız denetime tabi olacaklardır.
Uygulamaya ait esaslar:
               
(1) Şirketler, yukarıdaki kararda YENİ ÖLÇÜT olarak belirtilen üç ölçütten en az ikisinin sınırlarını art arda iki hesap döneminde aşarlarsa, sonraki dönemden itibaren bağımsız denetime tabi olur.
(2)Bağımsız denetime tabi şirketler, söz konusu ölçütlerden en az ikisine ait sınırların art arda iki hesap döneminde altında sonuçlarla karşılaşırlarsa ya da bir hesap döneminde söz konusu ölçütlerden en az ikisinin sınırlarının (%20) yüzde yirmi veya daha fazla altında kalırlarsa sonraki dönemden itibaren bağımsız denetim kapsamından çıkarılır.

(3) Bu Kararda belirtilen üç ölçütten ikisinin sınırlarının aşılıp aşılmadığının belirlenmesinde; şirketin aktif toplamı ve yıllık net satış hasılatı bakımından yürürlükteki mevzuat uyarınca hazırladıkları önceki yıllara ait (son iki yıldaki) finansal tablolar, çalışan sayısı bakımından ise şirkette önceki yıllardaki (son iki yıldaki) ortalama çalışan sayısı esas alınır.

(4) Bağlı ortaklıkları ve iştirakleri bulunan şirketler açısından bu Kararda belirtilen üç ölçütten ikisinin sınırlarının aşılıp aşılmadığının belirlenmesinde; aktif toplamı ve yıllık net satış hasılatı bakımından ana ortaklık ve bağlı ortaklığa ait finansal tablolarda yer alan kalemlerin toplamı (varsa grup içi işlemler yok edilir), çalışan sayısı bakımından ise ana ortaklıkta ve bağlı ortaklıkta önceki yıllardaki (son iki yıldaki) ortalama çalışan sayılarının toplamı dikkate alınır. İştirakler açısından, söz konusu ölçütler iştirakteki hisseleri oranında dikkate alınır.


                2014/7149 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı 01/01/2015 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir. Uygulamaya ait esaslar göz önüne alındığında yukarıdaki üç ölçütten ikisinin sınırlarını art arda iki hesap döneminde aşan şirketler (limited-anonim ve kararda belirtilen diğer şirketler) bağımsız denetime tabi olacaklardır.
Konuyu 12.03.2013 tarih ve 28585 sayılı resmi gazetede yayımlanan kurul kararının 5. İnci maddesindeki örnek tablo ile açıklayalım.

Hesap Dönemleri
Aktif toplamı
50 milyon TL. ve  üzeri midir?
Yıllık net
Satış hasılatı
100 milyon veya
Üzeri midir?
Çalışan sayısı
200 veya
Üzeri midir?
Kriterlerden
En az ikisini
Sağlıyor mu?
Kriterlere göre Denetime
Tabi olacak mı?
1/1.31.12.2013
Evet
Hayır
Evet
Sağlıyor
Hesaplamaya esas yıl
1/1.31.12.2014
Evet
Hayır
Evet
Sağlıyor
Hesaplamaya esas yıl
1/1.31.12.2015
Evet
Hayır
Hayır
Sağlamıyor
Tabidir

 
Denetime Tabi Olduğu Halde Denetim Yaptırmamanın Sonuçları Nelerdir?
 
6102 sayılı TTK’nın 397’nci maddesine göre, denetime tabi olanlar, hazırlanmış olan finansal tablolarının denetimden geçip geçmediğini, denetimden geçmiş ise denetçi görüşü belirtilmelidir. Bu hüküm, yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu için de uygulanır. Denetime tabi olduğu hâlde, denetleme yapılmamış finansal tablolar ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu, düzenlenmemiş hükmündedir. 
 
Denetime tabi olunduğu halde denetim yaptırılmazsa finansal tablolar ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet tabloları düzenlenmemiş hükmünde olduğundan, yapılacak olan genel kurullar dahi geçersiz sayılabilecek, Yönetim kurulu üyeleri, yöneticiler 553’üncü madde uyarınca sorumlu tutulabilecek, verilen zarardan dolayı dava edilebilecektir.
Bu maddeler gözönüne alındığında kredi kullanan firmaların bilançoları bankalar tarafından kabul edilmeyebilecektir. 

 
Sonuç olarak 01.01.2015 itibariyle bağımsız denetim kriterleri değiştirilmiştir. Kriterlerin değiştirilmesi ile özellikle Limited Şirketlerin bir kısmının da bağımsız denetime tabi olması gündeme gelmiştir.
 Bağımsız denetim konusunda firmaların bu yazımızdaki açıklamaları dikkatle göz önüne alarak 2015 yılı içinde bağımsız denetim sözleşmelerini yapmalarını özellikle tavsiye etmekteyiz.
Cevdet Akçakoca
Bağımsız Denetçi
Yeminli Mali Müşavir

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com