Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  VUK Sirküleri 167 - Kurumlar Vergisi Beyannamesi, Ba Bs Formu, E-Defter Süreleri Uzatıldı (26.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23521] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23520] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23519] Sayılı Kararı (25.04.2024)      SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Yeni Gelir Vergisi Yasa Tasarısı Değiştirilmelidir

 

Bursa, 18.Temmuz.2013
 
 
YENİ GELİR VERGİSİ YASA TASARISI DEĞİŞTİRİLMELİDİR.
 
                Gelir vergisi yasasının değişeceği hakkında bir yazı yazmıştım. Sevgili kardeşim Ali Rıza Akbulut’un çok güzel özetlediği değişiklikleri de yazımda belirtmiştim. Yine o yazıda yeni gelir vergisi yasa tasarısı ile kurumlar vergisinin ortadan kalkacağı ve gelir vergisinin içine monte edileceğini, eski uygulamalardan bazılarının kaldırılacağı, yeni uygulamalar ve düzenlemeler olacağını belirtmiştim.
                Gelir vergisi yasa tasarısı, meclisin tatile girmesi sebebiyle ilerideki bir tarihe ertelendi. Bu durumda, bizlerin tam tasdik raporları gibi süreli işleri de bittiğinden, tasarıyı yeniden ve daha detaylı bir şekilde inceleme imkanı doğdu.
                Bu tip yeni tasarılarda daima içimde bir şüphe ve peşin hükümle inceleme yaparım maalesef. Ama genellikle bu şüphelerimde haklı çıkarım. Nitekim yeni gelir vergisi yasa tasarısında da şüphelerim var ve bu yazımda belirteceğim bazı düzenlemeler yapılmazsa bu yasa anayasa mahkemesinden döner diyorum.
1.       Yıllık beyanname verme süreleri öne çekilmiştir.
a.       Gerçek kişilerin yıllık beyannameleri Şubat ayının 20 sinde verilecektir. Evraklarını zamanında temin edemeyen kişilerin muhasebecileri çok güç durumda kalacak, neticede yanlış beyanlar olacak ve olan yine mükellefe olacaktır. Bilindiği gibi dördüncü geçici vergi ortadan kaldırılmakta ve dördüncü geçici vergi beyannamesi süresi kesin beyanname süresi haline gelmektedir. Mükellefi bu kadar sıkıştırmanın ne alemi var diye sormak isterim.
b.       Kurumlar ise beyannamelerini Mart ayının 20 sinde vereceklerdir. Aynı şeyleri bir daha söylemek isterim. Bu durumda, kurumlar, hesaplarını bu tarihe kadar yetiştirmek için kesinlikle ve kesinlikle muhasebe servislerini çok kaliteli elemanlarla takviye etmek zorundadır. Bu da bir başka masraf kapısıdır. Tabii kaliteli eleman bulma zorluğu da ayrı.
2.       Stopaj yapılacak konular ve stopaj oranları aynı maddede belirtilmiştir. Bu maddenin anlaşılması epey zordur. Bu sebeple %15 stopaj yapılacak konularla %25 stopaj yapılacak konuların madde iki bölüme ayrılarak net şekilde belirtilmesi daha iyi olur.
3.       Kira gelirlerinde götürü gider usulü değişiyor, hasılata göre
a.       26.000 TL. kira gelirine kadar %25
b.       26.000-60.000 TL. arasındaki kira gelirlerinde %15 götürü gider kabul ediliyor.
c.        Yıllık 60.000 TL. dan fazla gelirlerde ise kesinlikle gerçek gider kabul edilmektedir. Bu şekildeki düzenleme sıradan mükellefleri zor duruma sokacak bir düzenlemedir. Her mükellef, kira gelirlerinin takibi için bir şekilde defter tutmak ve muhasebe ücreti vermek durumunda kalacaktır.
4.       Gayrimenkul satış kazancının vergilemesi mükellef aleyhine değişmektedir. Kanunun 21. maddesindeki düzenleme aşağıda verilmiştir.
                MADDE 21- (1) Ticari kazancını bilanço esasına göre tespit eden gerçek kişiler ile kurumların aktiflerindeki taşınmazlar, iştirak hisseleri, kurucu senetleri, intifa senetleri ve rüçhan haklarının satışından doğan kazançlar aşağıda belirtilen süre, oran ve şartlar çerçevesinde gelir vergisinden müstesnadır:
a) Yukarıda sayılan mal ve hakların elde tutma süresine bağlı olarak, satışından doğan kazanca uygulanacak istisna oranları aşağıdaki gibidir:
1) İki tam yıldan sonra satıştan doğan kazançlarda %40.
2) Üç tam yıldan sonra satıştan doğan kazançlarda %50.
3) Dört tam yıldan sonra satıştan doğan kazançlarda %60.
4) Beş tam yıldan sonra satıştan doğan kazançlarda %75.
                Oysa halen yürürlükte olan 193 sayılı yasada 5 (beş) yıldan daha fazla süre elde bulundurulan gayrimenkullerin satışında elde edilen değer artış kazancı tamamen vergiden muaf oluyordu. Bu mükellefin aleyhine olan bir düzenlemedir, yine bu düzenleme ile ilgili olarak kazanılmış hakların geçerli olduğuna dair bir düzenleme de bulunmamaktadır. Böyle bir durumda konu anayasa ve insan hakları mahkemelerine kadar gidebilir ve yasanın iptali söz konusu olabilir.
                Aynı madde kurumlar için de geçerli olup, yine geçmiş haklar dikkate alınmamıştır.
                İleride sırası geldikçe , yeni gelir vergisi yasa tasarısındaki bize göre hatalı olduğunu zannettiğimiz işlemlerden bahsetmeye devam edeceğiz.
                Hukuk teorisine ve kanun yapma tekniklerine uygun olmayan düzenlemeler, ileride hem mükelleflerin hem de ülkenin başına dertler çıkaracağından tasarının muhakkak ki bir daha incelenmesi ve hukuk ilkeleri göz önüne alınarak düzenlemeler yapılması şarttır.
 
Cevdet Akçakoca
Yeminli Mali Müşavir
 
               

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com