Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23521] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23520] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23519] Sayılı Kararı (25.04.2024)      SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)      5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 89 uncu Maddesinin İkinci Fıkrasına Göre Uygulanan Gecikme Cezası Oranının Yeniden Belirlenmesine İlişkin Karar (Karar Sayısı: 8256) (12.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Turizm - Otelcilik ve Bursa

Bursa; 28.05.2009

 

 

Turizm – Otelcilik ve Bursa

 

 

 

   2002 yılından itibaren Bursa’da yapılan şehrin düzenlenmesi çalışmaları bir çoğumuzun gözlerini turizme çevirmemize sebep oldu.

 

   1) Tarihi Bursa surları

 

   2) Hanlar bölgesi çalışmaları

 

   3) Irgandı köprüsü

 

   4) Park ve şehir içi düzenlemeler

 

   5) Bilhassa Merinos parkı, kongre ve kültür merkezi

 

   Bu çalışmaları görünce, ben de birkaç yazımda böyle çalışmaların sonucunda; nasıl Avrupa’da Ortaçağ Hristiyan masal şehri Prag varsa, Türkiye’de de Ortaçağ Müslüman Türk şehri Bursa olacak, en az 5 milyon turist gelecek diye öngörülerde bulundum.

 

   Bursa’ya baktığımızda turistik açıdan neler görüyoruz.

 

   1) Bursa bir tarih şehridir.

  

   2) Bursa bir kış turizmi merkezidir.

 

   3) Bursa termal su kaynakları ve tedavi merkezidir.

 

   4) Bursa büyük ve dünya çapında bir sanayi şehridir.

 

   5) Bursa bir kongre ve kültür merkezidir.

 

   6) Bursa bir doğa ve dağcılık sporları merkezidir.

 

   Bütün bu özelliklerin olduğu bir yere değil 5 milyon, 50 milyon da turist gelebilir. Oysa ne görüyoruz? Bursa’ya yılda topu topu 20-30.000 turist geliyor.

 

   Demek ki, yapılan çalışmalar sadece beni değil, şehrimizdeki herkesi etkilemiş olmalı. Birdenbire Bursa’da 5 yıldızlı, 4 yıldızlı, 3 yıldızlı olan 8-10 tane otel inşaatı birden başladı.

 

   Biz, vergi, muhasebe ve maliye konularında çalışanlar çok şüpheci oluruz. Her çalışmanın, her iyi şeyin bir de tersini düşünmeden edemeyiz. Ya bu yapılan otel yatırımları boşuna yapılıyorsa, ya Bursa’ya o kadar çok turist gelmezse ne olur?

 

   Otel yatırımları yapanlar gayet tabii ki en az benim kadar düşünebilen, planlama yapan insanlardır. Turizm yatırımları, geri dönüşü uzun vadeli, sermaye/hasıla oranı yüksek, siyasal sosyal, doğal ve ekonomik olaylara çok duyarlı olduğundan aynı zamanda riskli yatırımlardır.

 

   Tek başına bir Merinos kültür ve kongre merkezini ele aldığımızda nelerle karşılaşıyoruz. 1800 kişilik + 800 kişilik + 100’er kişilik muhtelif kongre salonları.

 

   Bu ne demektir? Aynı anda 3000 kişinin kongrede bulunabileceği, şehre eşleri ile birlikte 5000 kişinin geleceği ve bunlardan bir kısmı eşte dostta kalsa bile en az 4000 yatak demektir.

 

   Senede 6 ay kongre olsa 250-300.000 yeni turisti sadece Merinos kültür merkezi getirecek diye hesap yapabiliriz.

 

   Şimdi gelelim işin ters tarafına. Kongre turizminin olabilmesi için ülke ve dünya çapında tanıtım ve organizasyon gerekir. Bursa’da böyle bir çalışma göremiyorum.

 

   Bakın sevgili turizmciler, otelciler, halen yatırım yapmakta olan otel sahipleri; birleşmelisiniz. Bu ülkede 1970’li – 80’li yıllarda 80-100 milyon dolarlık turizm reklamı yaparsanız gelen turist sayısı 20-25 milyonlara çıkar deniyordu. Şükür o seviyeye ulaştık.

 

   Bursa’ da Uludağ’daki otelciler birleşmeli, bir suni kar makinesi almalı diye yıllarca yazıldı, çizildi, o da gerçekleşti.

 

   Şimdi, gerek eski otel sahipleri ve gerekse yeni inşa edilen otel sahipleri, lütfen bir araya geliniz. Bir strateji tayin ediniz. Hazırlayacağınız yol haritasına göre elbirliği ile Bursa’ nın bir kongre ve kültür merkezi olduğunu bütün dünyaya ilan ediniz. Ayırdığınız fonları fazlasıyla kazanırsınız. Yoksa otel ücretleriniz 15 dolara düşer, birbirinizin ayağına kurşun sıkar, hep beraber batarsınız.

 

   Yazımızı gerçek bir hikaye ile bitirelim.

 

    Yeminli Mali Müşavirliğe başladığım 1990’lı yıllarda, övünmek gibi olmasın, en iyi yatırım teşvikçi olarak ismim çıkmış ki Bodrum’ dan, Antalya’ dan ve şehrimizden birçok otel yatırımının gerçekleşmesine yardımcı oldum.

 

   Bodrumda bir otel, o günkü değerle iki yılda (10) milyar liraya mal oldu. Otel açıldı ve ilk yılın sonunda sahipleri bana geldi. Eyvah ne yapacağız dediler. Niye eyvah ki, (4) milyar lira kar etmişler. Yani koca otel yatırımının , (amortismanlar, masraflar, açıktan kazanmalar,         ( kayıtdışı gelir hariç) % 40’ını bir yıl içinde kazanmışlar. Daha ne istiyorsunuz, mutlu olmalısınız dediğimde, iyi ama kazancın %10’u kadar yatırım indirimi vergisi var ya onu da ödemek istemiyorlardı.

  

   Evet beyler, eğer otelinizi doldurabilirseniz yatırımınızı birkaç senede geri alabiliyorsunuz ülkemizde. Ama oteli dolduramazsanız, batar ve oteli satarsınız.

 

   1980’ li yıllarda otel yatırımı yapanların büyük kısmı battı, otelleri yeni alan kişiler kar etti.

 

    Şimdii, Bursalı Turizmciler, otelciler, şapkanızı önünüze koyun, ya el ele verir, şehrimizi tanıtır, turist gelmesini sağlarsınız. Bol kar edersiniz veya batar ve otellerinizi kelepir fiyata satarsınız.

 

 

 

 

Yeminli Mali Müşavir

  Cevdet Akçakoca


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com