Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  Vergi Levhası 31 Mayıs 2024 Gün Sonuna Kadar Oluşturulacak (06.05.2024)      Ödenmeyen 2023 Yılı Aralık Ayı SGK Yapılandırma Taksiti Diğer Taksitlerle Mahsup Edilebilecek (02.05.2024)      İndirimli Gelir Stopaj Oranı Uygulaması Bazı Oran Artışları Yapılarak 31 Temmuz 2024 Tarihine Kadar Uzatıldı (02.05.2024)      SGK Genel Yazı: 7440 sayılı Yapılandırma Yıl Sonu Taksit İhlali (02.05.2024)      Muhasebe/ Mali Müşavirlik Gider Kayıt Alt Türün Otomatik Giderleştirilmesine Yönelik Kullanım Kılavuzu (02.05.2024)      Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Veren Mükelleflere Önemli Duyuru (02.05.2024)      193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun Geçici 67 nci Maddesinde Yer Alan Tevkifat Oranları Hakkında Karar (Karar Sayısı: 8434) (01.05.2024)      2023 Dönemi Yıllık İşletme Cetveli Süre Uzatımına İlişkin Duyuru (30.04.2024)      SGK: Kredi Kartı veya Banka Kartıyla Prim Ödeme Süresinin Uzatılması Hakkında Basın Duyurusu (30.04.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 560) (30.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) (27.04.2024)      VUK Sirküleri 167 - Kurumlar Vergisi Beyannamesi, Ba Bs Formu, E-Defter Süreleri Uzatıldı (26.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23521] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23520] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23519] Sayılı Kararı (25.04.2024)      SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Transfer Fiyatlandırması Vergi mi Yoksa Sosyal ve İktisadi Düzenleme mi?

Bursa; 31.03.2008 

 

 

Transfer Fiyatlandırması Vergi mi Yoksa Sosyal ve İktisadi Düzenleme mi?

 

 

   5520 sayılı yeni kurumlar vergisi yasamızın 12. maddesi örtülü sermaye’ yi, 13. maddesi ise transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç dağıtımını düzenlemiştir.

 

   Bilhassa transfer fiyatlandırması, gerek abartılı ilişkili kişi tarifi ve gerekse flu-muğlak ne olduğu tam anlaşılamayan fiyatlandırma ülke ve yöntemleri ile hayli baş ağrıtacağa benzer düzenlemelerdir.

 

   Belki tebliğ ve açıklamalar transfer fiyatlandırması konusundaki duraklamaları önler dedik ama çıkan tebliğ de durumu daha karıştırdı. Maliye Bakanlığı, merkezi ve taşra teşkilatı gerek yasayı ve gerekse tebliği açıklamak üzere, elemanlarını görevlendirdi. Onları da dinledik. A.a.a, ne görelim. Bizim transfer fiyatlandırması düzenlemesi oldu sana bir (vergi) . Hem de tam bir tuzak vergi.

 

   Ben de, bir kere daha transfer fiyatlandırması konusunu ve tebliğini kendimce açıklamak istiyorum.

 

   Transfer fiyatlandırması olayı nedir?

 

   Transfer fiyatlandırması bana göre 2 gaye ile yapılmıştır.

 

   1- Milletlerin zenginliğinin, varlığının başka milletlere vergisiz olarak, vergisi ödenmeden transferini önlemek.

 

   2-Modern dünyada halka açık şirketlerin küçük ortaklarının hakkı olan kârların başka büyük ortakların eline geçmesini önlemek.

 

   Dünyada transfer fiyatlandırması ile ilgili düzenlemeler bana göre bu esaslar göz önünde tutularak yapılmış ve bu düzenlemeler bire bir örnekleriyle birlikte Türkiye’de yasa ve tebliğ olarak alınmıştır.

 

   Nitekim tatbikat nasıl olacak bakalım?

 

   a) Önce büyük mükellefler 

   b) Yabancı sermayeli şirketler

   c) Daha sonra diğer şirketler belli bir sıra ve düzen içinde transfer fiyatlandırması açısından incelenecekler.

 

   Transfer fiyatlandırması ile ilgili (1) sayılı tebliğdeki örneklere baktığımızda yazımda belirttiğim esasların yani;

 

   a) Milletlerin zenginliğinin vergisiz olarak başka milletlere transferinin önlenmesi ile ilgili örnekler

 

   b) Küçük hissedarların hakkını koruyan örnekler olduğunu görüyoruz.

 

 

 

 

 

   Şimdi tebliğden geriye yasaya dönelim.

 

   5520 sayılı kanunun transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı’ düzenleyen 13. maddesinin (6) bendi şöyledir.

 

   (6) Tamamen veya kısmen transfer fiyatlandırması ile örtülü kazanç olarak dağıtılan kazanç, Gelir ve Kurumlar Vergisi kanunlarının uygulamasında, bu maddedeki şartların gerçekleştiği hesap döneminin son günü itibarıyla dağıtılmış kâr payı veya dar mükellefler için ana merkeze aktarılan tutar sayılır. Daha önce yapılan vergilendirme işlemleri, taraf olan mükellef nezdinde buna göre düzeltilir. Şu kadar ki, bu düzeltmenin yapılması için örtülü kazanç dağıtan kurum adına tarh edilen vergilerin kesinleşmiş ve ödenmiş olması şarttır.

 

   Kanunun 13. maddesinin (6) ıncı fıkrasında da belirtildiği üzere eğer transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı tesbit edilmişse, kurum adına tarh edilen vergilerin kesinleşmiş ve ödenmiş olması şartı ile düzeltme  yapılacaktır.

 

            BU İFADELERDEN DE ANLAŞILDIĞINA GÖRE TRANSFER FİYATLANDIRMASI YOLUYLA ÖRTÜLÜ KAZANÇ İNCELEMESİ SONUCUNDA YENİ BİR VERGİLENDİRME EĞER GEREKMİYORSA YAPILMAYACAK, DÜZELTME YAPILACAK, BU DÜZELTME SIRASINDA DAHA ÖNCE KESİNLEŞMİŞ VE ÖDENMİŞ VERGİLER İNDİRİLECEKTİR. YİNE BU HÜKÜMDEN ANLADIĞIMIZA GÖRE DÜZELTME HALİNDE BİR CEZA UYGULAMASI DA OLMAMASI GEREKİR.

 

   Sonuç olarak;

 

5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunundaki Transfer fiyatlandırması düzenlemesi özellikle vergisel amaçla yapılmış bir düzenleme değil kanaatindeyim.

   Transfer fiyatlandırması önce yurtdışı, sonra yurtiçi ilişkili kişilerle ilgili olacak ve bir aksaklık tesbit edilirse gerekli düzeltme işlemlerinden sonra bir vergi doğarsa hesaplanacak ve ödenecektir.

 

 

Yeminli Mali Müşavir

  Cevdet Akçakoca

  


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com