Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23521] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23520] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23519] Sayılı Kararı (25.04.2024)      SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)      5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 89 uncu Maddesinin İkinci Fıkrasına Göre Uygulanan Gecikme Cezası Oranının Yeniden Belirlenmesine İlişkin Karar (Karar Sayısı: 8256) (12.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


ÖZEL SEKTÖR - BANKALAR ve BASEL II

Bursa; 25.01.2007

 

ÖZEL SEKTÖR – BANKALAR ve BASEL II

 

 

   Geçen hafta Bursa Ticaret odasında Yeminli Mali Müşavirler odasının katkıları ve Sayın Prof.Dr. Nevzat Saygılıoğlu, Halk Bankası Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Savaş, YMM. Emin Taylan ve YMM. Şevki Boranın iştirak ettiği bir panel düzenlendi.

 

   Bu panelde de Basel II. nin tarihçesi, genel esasları, bankaların nasıl tatbikat yapacağı, Bursa Sanayi ve Ticaret aleminin BASEL II sistemine hazır olup olmadığı konusunda bildiriler sunuldu. Bana göre yapılan sunumlar teorik açıklamalardır. Nitekim Bursa SMMO sitesinde, benim www.cevdetakcakoca.com sitemde de bu tip teorik açıklamalara kolayca ulaşabilirsiniz.

 

   Açıklamalar bittikten sonra benim bir sorum oldu. Dedim ki: aaaaa veya bbb veya breh breh breh şeklinde notlardan bahsediyorsunuz. Bu dediğiniz notlamalar hani Fitch ve benzerlerinin not vermesi, yükseltmesi veya alçaltması tam olarak hangi esaslara göredir? Ben; bilmem ne bankasının sanayiciye vereceği notların esaslarını bilmeliyim ki bankalarla ilişkilerimi düzenleyebileyim.

 

   Bana verilen cevap: Bu tip not verme esasları gizlidir. Keşke bu notları elde edebilseydik. Her bankanın çalışması gizlidir oldu.

 

   Basel II ile ilgili bu cevap beni tatmin etmedi. Ben ve sanayiciler hatta bankacılar Basel II deki a-aa-aaa-b-bb-c ve d gibi notlandırma esaslarını tam olarak bilmelidir.

 

   Bu not verme esaslarını, tıpkı rasyolarda cari oran, asit oran, stok devir hızı vs. gibi sanayici ve uygulamacıların bilmesi gerektiği kanaatindeyim.

 

   Basel II’den önce, bir tüccar veya sanayici bankaya gittiğinde babasının ismi (....) ise veya ailesinin mal varlığı varsa, bankadan yüklüce bir kredi alabileceğini, bilançonun krediyi destekleyeceğini biliyordu. Basel II’de bilanço öncelik alacaktır. Ancak yukarıda belirttiğimiz gibi notlandırma esaslarını bilemeyen sanayici kaybedecektir.

 

   Bir şekilde notlandırma esasları açıklanmalı ki, tüccar ve sanayici kendini buna göre hazırlasın. Sadece Basel II şudur budur diye teorik bilgileri tekrarlamakla olmaz.

 

   Böyle giderse ne olur?

 

   a) Bankacılar; açıklamadıkları, kendi bildikleri Basel II esasları altında kalır, ezilir, müşteri kaybeder.

 

   Kaybettikleri her müşteri ya yabancıların (banka ve işyeri sahipliği olarak) eline geçer, firmalar batar, neticede ekonomi olumsuz etkilenir.

 

   Müşteri kaybeden bankalar, bireysel tüketiciye yönelir, bu müşteri kitlesi de onlara yetmez ve bankaların zararı artar. Batma ihtimalleri çoğalır.

 

   b) Sanayici ve tüccarlarını, açıklanmayan kredi kuralları karşısında nasıl adım atacakları konusunda karar vermeleri güçleşir.

 

   Kredi alamayan firmalar bırakın gelişmeyi batma tehlikesi ile karşı karşıya kalır. Firma kapanmaları ve yabancıların eline geçmeleri çoğalır.

 

   Sonuç olarak; bankalar kendi ayaklarına kurşun sıkmak için (çok mafyavari bir tabir ama) Basel II yi kullanmayıp Basel II esaslarını açıklasınlar, korkmasınlar, şeffaf olsunlar, Türk sanayi ve ticaretini daha güçlendirsinler ki sanayi de bankalar da büyüsünler.

 

 

Yeminli Mali Müşavir

 Cevdet Akçakoca  


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com