Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23521] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23520] Sayılı Kararı (25.04.2024)      Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 22/04/2024 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/23519] Sayılı Kararı (25.04.2024)      SGK DUYURU: 2024/Şubat Dönemi SGK Prim Borçlarının Kdv Mahsubu İle 26/04/2024 Tarihine Kadar Ödenebilmesi (18.04.2024)      5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu Sirküleri / 65 Yayınlandı (18.04.2024)      Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 51) Taslağı (16.04.2024)      Sanayi Siciline Kayıtlı Firmalar Yıllık İşletme Cetvelini 30.04.2024 Tarihine Kadar Vermeleri Gerekir (15.04.2024)      Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararında Yapılan Değişiklikler (08.04.2024)      Gelir Vergisi Beyanında Son Gün Bugün (5 Nisan 2024) (05.04.2024)      GİB E-Beyanname: 03.04.2024 Hizmet Vergisi Beyannamesi (Banka Muameleleri Vergisi) Mükelleflerine Önemli Duyuru (04.04.2024)      Reeskont İşlemlerinde Uygulanacak İskonto Faiz Oranları Artırıldı (03.04.2024)      GİB E-Beyanname Duyuruları (02.04.2024)      SGK Genelgesi 2024/4 - 2013/11 sayılı Genelgede değişiklik hk. (29.03.2024)      VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/166 (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Tamamlanması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Elektronik Belge Sistemlerinde Yapılacak Planlı Bakım Çalışmasının Uzaması Hakkında Duyuru (28.03.2024)      Yeni e-Beyan Sistemi Hakkında Duyuru (21.03.2024)      SGK Genel Yazı: 5510 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin Beşinci Fıkrası Uygulaması (12.03.2024)      Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu Kararı (E: 2023/4, K: 2023/6) (12.03.2024)      5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 89 uncu Maddesinin İkinci Fıkrasına Göre Uygulanan Gecikme Cezası Oranının Yeniden Belirlenmesine İlişkin Karar (Karar Sayısı: 8256) (12.03.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


KAYITSIZLIK VEYA KAYIT DIŞI İŞÇİLİK

Bursa, 18.10.2006

 

 

KAYITSIZLIK VEYA KAYIT DIŞI İŞÇİLİK

 

 

Kayıt dışı üretim, istihdam, ticaret konularını defalarca yazılarıma konu ettim. Bu defa da ele alacağım.

Kayıt dışı konusu, son zamanlarda tekstil KDV’sinin % 18’den % 8’e indirilmesi esnasında tekstildeki kayıt içi ve kayıt dışı işçi sayısı ile gündeme gelmişti.

Maliye Bakanlığı kayıt dışını bitirebilmek için e-devlet, daha fazla denetim ve benzeri konulara ağırlık veriyor. Bir ölçü de de başarılı oluyor. Her zaman söylediğim gibi işletmeler kayıt dışı çalışırlarsa;

 

a)     Hakiki maliyetlerini bilemez

b)     Kâr-zarar durumunu bilemez

c)      Mali tabloları doğruyu göstermez

d)     Basel II sistemi Türkiye’de oturduğu takdirde bankalardan kredi alamazlar

e)     Kendi yanlarındaki müdür ve elemanlarının firmayı soyma veya şantaj tehlikesiyle her zaman karşı karşıyadırlar

f)        Her an maliye korkusu ile yaşarlar.

g)     Ülke açısından ise kayıt dışı devam ettiği müddetçe direkt vergiler alınamaz, vergi gelirleri artmaz, adil olmayan vergi sistemi yani dolaylı vergiler gündeme gelir.

 

Vergi nispetlerinin düşmesi için kayıt dışı azalmalıdır.

Bu yazımızda kayıt dışı işçilik konusunu da ele almak isterim.

Kayıt dışı işçilik sonucunda da Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur primleri tahammül sınırını aşacak şekilde artmıştır. Bir ülkede (5) çalışana (1 ) emekli olması gerekirken, ülkemizde (2)  çalışana ( 1) emekli olduğunu unutmamalıyız. Bu durumda SSK primlerinin azalmayacağı tabiidir.

Başbakanlık nezdinde kayıt dışı istihdamı azaltmak ve tedbirler almak için  kayıt dışı istihdamla mücadele (KADİM) adı altında bir birim kuruldu ve çalışmalarına başladı. İnşallah, ülkemizin bu derdine de bir çare bulunur.

 

Kayıt dışı istihdamın tespiti pek de zor bir olay değildir.

 

a)                           Denetimleri artırır, iş müfettişlerinin baskınlarıyla kayıt dışı işçiliği o an için önlersiniz, siz arkanızı dönünce yine kayıt dışı işçi çalıştırılır.

b)                           Firmanın kapasite raporunu, makine ve tesislerini inceleyerek çalışabilecek işçi sayısını tespit  ve takip edebilirsiniz.

c)                           Bütün işçilik ödemelerinin bankadan yapılmasını sağlarsınız.

d)                           Vergi Usul Kanunu’nun 11. maddesindeki vergi kesenlerin sorumluluğu gibi bir takım tedbirler alabilirsiniz.

 

Ancak,  polisiye tedbirler değil, ekonomik tedbirler kayıt dışı konusunu çözecektir.

 

CEVDET AKÇAKOCA  

            YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com